OV

Brainport Bereikbaar test volop met ‘Business Lines’

De eerste proefritten hebben de afgelopen weken plaatsgevonden

Proefritten Business Lines Brainport

Eindhoven,
De tijd dat de bus voornamelijk een vervoermiddel was voor studenten is geweest. Brainport Bereikbaar test namelijk volop met ‘Business Lines’. Dat zijn bussen voor professionals die snel, duurzaam en comfortabel vanuit de regio naar de grotere bedrijventerreinen in en rond Eindhoven willen reizen. De eerste proefritten hebben de afgelopen weken plaatsgevonden. Er wordt speciaal gekeken naar routes waarvoor nu nog geen directe verbinding met het openbaar vervoer bestaat.

Ideale bus ontwikkelen samen met de reizigers

De kleinschalige proefritten zijn bedoeld om samen met een groepje toekomstige gebruikers te bekijken wat ze over de streep trekt om hun auto te laten staan en in de bus te stappen. Ariane Moussault, projectleider Collectief Vervoer bij Brainport Bereikbaar legt uit: “Door samen met reizigers te testen en in gesprek te gaan ontdekken we wat echt belangrijk voor hen is. Welke haltes zijn bijvoorbeeld ideaal? En hoeveel haltes? Is wifi aan boord nodig en hoe luxe moeten de bussen verder zijn? Ook de prijs en integratie met andere reisapps voor openbaar vervoer en deelvervoer zijn nog onderwerp van gesprek. Dat levert soms inzichten op die we vanaf papier niet zo bedacht hadden. Snelheid is bijvoorbeeld zeker niet voor iedereen de belangrijkste factor.”

Op dit moment wordt er alleen nog getest met medewerkers van ASML. Maar ook Philips, VDL en het Máxima Medisch Centrum hebben al toegezegd om met de volgende proefritten mee te draaien. Na de proefritten wordt het voor veel meer reizigers mogelijk om de Business Line voor woon-werkverkeer te nemen, want dan volgen de grootschalige pilots.

Routes vanuit Den Bosch, Weert, Uden-Veghel en Best

De voorlopige routes zijn gekozen op basis van data, daar heeft Breda University of Applied Sciences bij geholpen. Diverse grote bedrijven op de bedrijventerreinen rond Eindhoven hebben de postcodes van hun medewerkers geanonimiseerd gedeeld. Op basis daarvan is in beeld gebracht welke medewerkers niet met de fiets of het bestaande openbaar vervoer naar hun werk kunnen, of daar meer dan twee keer langer over doen dan met de auto. Voor die doelgroep is er gekeken of er voldoende potentieel is om een nieuwe, collectieve vorm van vervoer te ontwikkelen.

Uit de analyse kwamen vier kansrijke routes naar voren:

Route 1: Den Bosch – Boxtel – Best – Eindhoven/Veldhoven

Route 2: Weert – Maarheeze – Eindhoven/Veldhoven

Route 3: Uden – Veghel – St. Oedenrode – Son – Eindhoven/Veldhoven

Route 4: Best – Eindhoven – Veldhoven

Met de bus files voorbij

Op sommige plekken rijdt de Business Line straks zelfs over de vluchtstrook. Daarvoor zijn de mogelijkheden zorgvuldig bekeken. Niet overal kan dat of is het interessant, maar de vluchtstrook van de A50 tussen Uden en Eindhoven wordt begin 2023 al voor de Business Line ingezet. En op de drukke Kempenbaan in Veldhoven rijdt de bus eveneens de file voorbij, want daar mag deze uiteraard over de busbaan. Moussault: “Als je straks in de bus voorbij de file sjeest, dan word je als busreiziger natuurlijk helemaal beloond. En dat mag best, want hoe meer mensen de eigen auto laten staan, hoe beter het is voor het klimaat en de bereikbaarheid”. Behalve de files vermijden gebruikers straks ook het zoeken naar een parkeerplek.

 

Vorig bericht Brabant investeert in nucleaire energie van de toekomst
Volgend artikel Daiwa House Modular Europe heeft een nieuw zorgcomplex opgeleverd voor ouderenorganisatie De Wever

Nu op WijBrabant