Retail

Detailhandel boekt 2% meer omzet in oktober

vooral door hogere verkopen in de non-foodsector

Detailhandel boekt 2% meer omzet in oktober

De Nederlandse detailhandel heeft in oktober 2024 een omzetgroei van 2% behaald in vergelijking met dezelfde maand in 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume, gecorrigeerd voor prijsveranderingen, nam met 0,6% toe. De groei kwam vooral door hogere verkopen in de non-foodsector, terwijl de foodsector een daling doormaakte. Daarnaast bleef de online omzet stijgen.

Non-foodsector

De omzet van de non-foodsector steeg met 4,2%, waarbij het verkoopvolume met 3,7% toenam. Winkels in consumentenelektronica en witgoed, recreatie-artikelen, doe-het-zelfproducten (inclusief keukens en vloeren), drogisterijen en kleding zagen hun omzet toenemen.
Toch was het niet overal positief: winkels in schoenen, lederwaren, meubels en woninginrichting zagen juist een omzetdaling. Deze dalingen werden echter gecompenseerd door de sterke groei bij andere non-foodwinkels.

Foodsector onder druk

In de foodsector daalde de omzet met 1,8% en het verkoopvolume nam zelfs met 5,4% af. Supermarkten boekten een omzetdaling van 2,9%, mogelijk door veranderende koopgewoonten en prijsdruk. Speciaalzaken, zoals bakkerijen en delicatessenwinkels, wisten echter een sterke omzetgroei van 6,3% te realiseren, wat hun marktaandeel enigszins vergrootte.

Sterke online groei

De online omzet steeg in oktober met 5,6%. Vooral webwinkels, die zich uitsluitend richten op internetverkopen, deden het goed met een groei van 8,5%. Winkels die naast fysieke winkels ook online verkopen (multi-channelers) zagen hun online omzet met 1,5% toenemen.
Op productniveau namen de online verkopen van voedingsmiddelen, drogisterij-artikelen en consumentenelektronica toe. Tegelijkertijd daalde de online omzet van kledingwinkels, wat mogelijk samenhangt met een verschuiving in het aankoopgedrag.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van de kalenderdagen in oktober, aangezien sommige dagen meer verkopen genereren dan andere. Zonder deze correctie zou de totale omzetgroei op 4,3% zijn uitgekomen. Deze cijfers laten zien dat de detailhandel, ondanks uitdagingen in de foodsector, blijft groeien dankzij de sterke prestaties in non-food en de aanhoudende stijging van online verkopen.

Vorig bericht Bekijk de faillissement in Brabant van week 49
Volgend artikel Check de faillissementen in Brabant van afgelopen week

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijBrabant