Nieuws

Eindhoven Engine krijgt bijdrage van 15 miljoen uit Regio Deal Brainport

De ‘Eindhoven Engine’ is een van de tien eerste projecten die nu financiering toegewezen krijgen uit deze Regio Deal Brainport.


Het Multimedia Paviljoen. Foto: Bart van Overbeeke.

De Eindhoven Engine, een innovatieversneller bedacht door hoogleraar Maarten Steinbuch, krijgt een flinke bijdrage uit de 130 miljoen euro die het Rijk onlangs toebedeelde aan Brainport.

In de Eindhoven Engine gaan teams van onderzoekers van bedrijven, van de TU/e én ambitieuze studenten samenwerken aan projecten. Dat gaat gebeuren op een vaste colocatie, en dat is voorlopig het Multimedia Paviljoen van de TU/e. Het streven is dat binnen vijf jaar continu circa 250 fte aan onderzoekers en studenten aan projecten werkt binnen de Engine. Het is de bedoeling dat innovaties hiermee veel sneller en succesvoller hun weg naar toepassing vinden.

Tegenover de 15 miljoen van het Rijk staat een gezamenlijke bijdrage van 60 miljoen vanuit de TU/e, TNO, Fontys, de bedrijven en gemeentes. De TU/e, TNO en Fontys gaan de aansturing verzorgen.  Toekenning van gelden voor projecten binnen de Engine gebeurt op basis van projectvoorstellen. Vier projecten gaan er direct al van start, vertelt Engine-directeur Clement Goossens, namelijk op gebied van medische technologie, automotive (connected driving), lithografiesystemen en ‘smart cities’.

Initiatiefnemer Maarten Steinbuch: “De Eindhoven Engine is een samenwerkingsprogramma tussen de kennisinstellingen en het bedrijfsleven in onze regio. Hiermee combineren we de frisse creativiteit van ambitieuze studenten met briljante onderzoekers, en met innovatieve ondernemers en werknemers uit de industrie. Samen willen we in een hoog tempo oplossingen bedenken voor maatschappelijke uitdagingen. Echte problemen uit de praktijk, en deze oplossen met multidisciplinaire teams. Dat gaan we doen op een gezamenlijke research locatie waar we elkaar kunnen vinden en inspireren. Uiteindelijk moet de Eindhoven Engine, net als nu het Evoluon, een verlichtend baken van innovatie worden.â€

De bijdrage van het Rijk is eenmalig. Uiteindelijk moet de financiering volledig vanuit de bedrijven en andere deelnemende partijen komen. Het streven is om in 2030 zo’n 500 fte aan knappe koppen aan het werk te hebben binnen de Eindhoven Engine.

Vorig bericht Consortium BAM-Heijmans-TBI uit tender ViA15
Volgend artikel Re-Teck kiest Breda voor retourmanagement van gebruikte elektronica

Nu op WijBrabant