Nieuws

Gemeenten en provincie accelereren naar 100.000 elektrische voertuigen

Brabant moet snel accelereren naar 100.000 elektrische voertuigen met debijbehorende slimme laadinfrastructuur.


BREDA – Hiervoor hebben de gemeenten Breda, Tilburg en Helmond en de provincie Noord-Brabant een samenwerkingsovereenkomst getekend tijdens de Klimaattop in Breda. De verwachting is dat Eindhoven en ’s-Hertogenbosch zich binnenkort hierbij aansluiten.

Brabant heeft in Europees perspectief een koploperspositie in zowel het aantal elektrische auto’s als een uitgebreide en slimme infrastructuur om die auto’s te laden. Met relatief veel elektrische auto’s, een van de grootste Europese busvloten, de productielijn voor elektrische vrachtwagens bij DAF, het Europees hoofdkantoor van Tesla en een historie van high tech innovaties heeft Brabant goud in handen. De grote steden en provincie willen die positie verder uitbouwen om de CO2-uitstoot te verminderen en Brabant een goede economische positie geven in deze groeimarkt.

Centraal in de aanpak van de Brabantse overheden staat de koppeling tussen elektrisch vervoer en duurzaam opgewekte energie. Elektrisch rijden op zon- of windenergie beperkt de uitstoot van CO2heel sterk. Daarnaast is elektrisch rijden op duurzame energie in potentie een stuk goedkoper dan op grijze energie. Een ten slotte zorgt een groot aantal elektrische auto’s voor een enorme uitbreiding van de opslagcapaciteit voor duurzame energie. Als iemand even niet hoeft te rijden zou hij de energie in zijn auto ook moeten kunnen gebruiken om zijn huishouden te laten draaien.

Campagnes

De gemeenten en de provincie gaan met stimuleringsregelingen en campagnes de groei vanelektrisch vervoer bevorderen. Voorbeelden van de stimuleringsregelingen zijn pilots met elektrische deelauto-concepten, een pilot om met marktpartijen 50 elektrische vrachtwagens in te zetten, onderzoek naar nieuwe laad-los-plaatsen voor elektrisch goederentransport in steden en de verdere ontwikkeling van emissieloos busvervoer. De communicatiecampagnes richten zich op particuliere autorijders, leaserijders, gebruikers van deelauto’s en wagenparkbeheerders. Uit onderzoek blijkt dat er nog veel onbekend is over elektrisch rijden en er onjuiste beelden zijn over het laden, de actieradius en de totale kosten van het gebruik.

Innovatie laadinfrastructuur

Samen met Enexis en marktpartijen investeren de Brabantse overheden € 3,9 miljoen in de innovatie van de laadinfrastructuur. De provincie stimuleert met enkele demo-projecten het laden met duurzame energie thuis en via het openbare netwerk. Elektrisch rijden op duurzaam opgewekte energie heeft de potentie goedkoper te worden dan benzine of diesel.
Met ruim veertig projecten experimenteren de gemeenten met verbeteringen in de laadinfrastructuur. Voorbeelden hiervan zijn concentraties van laadpunten in zogenaamde laadstraten of –pleinen, onderzoek naar snellaadpunten op hoofdroutes en een structurele benadering voor nieuwe laadpalen in plaats van op aanvraag. De opgedane kennis en ervaring wordt daarna ingezet in heel Noord-Brabant.
Naast de concrete projecten vindt er een breed onderzoeksprogramma plaats naar overkoepelende vraagstukken. Zo onderzoeken de partijen de juridische aspecten van laadpalen in appartementencomplexen of de technische en juridische beperking voor het in auto’s opslaan van lokaal geproduceerde duurzame energie.

Vorig bericht Groen licht voor PeelPioneers: ‘Schillenboer’ haalt ruim een miljoen op
Volgend artikel Klimaattop Zuid dé start van breed actieprogramma energie en klimaat

Nu op WijBrabant