Nieuws

Gigantische vraag naar flexibele bezorgopties door webshops

Afhaalpunt- en tijdvaklevering grootste challenges


Eindhoven – Het aanbieden van flexibele bezorgopties vormt voor webshops in de Benelux de grootste logistieke uitdaging van het moment. Dit is de conclusie uit onderzoek van SendCloud, de all-in-one verzendtool voor webshops, onder 1172 webshop eigenaren. Grote spelers in de markt zoals Coolblue en Bol.com bieden ruime keuze in bezorgmogelijkheden. Zo zijn afhaalpunt- en tijdvaklevering twee voorbeelden van het groeiend aantal opties waaruit de consument tegenwoordig kan kiezen bij het online shoppen. Minder grote webshops willen hierin meegaan, blijkt uit het onderzoek.

Gewenste bezorgopties

Het aanbieden van afhaalpunten in de checkout biedt voor zowel vervoerders als consumenten een voordeel. Vervoerders hebben de mogelijkheid in één keer meerdere pakketten af te leveren en consumenten kunnen het pakket op de gewenste tijd en locatie afhalen. Dit verkleint het aantal mislukte afleverpogingen. Voor 55 procent van de webshops vormt dit dan ook een gewenste bezorgoptie.

Na het aanbieden van afhaalpunten staat tijdvaklevering op de tweede plek. 44 procent van de webshops heeft deze optie op de wensenlijst staan. Met 41 procent volgt de optie voor het combineren van meerdere vervoerders. Hierdoor kunnen flexibele bezorgopties gewaarborgd worden. Voor ieder product kan namelijk de meest geschikte vervoerder worden gekozen, zoals PostNL voor brievenbuszendingen en DHL voor Europese zendingen.

Tot slot geeft een kwart van de online retailers aan zondaglevering en Same Day Delivery van belang te vinden voor een volledige checkout.

Veeleisende consument

De uitdagingen waar webshops tegenaan lopen zijn het gevolg van de consument die steeds hogere eisen stelt, merkt Rob van den Heuvel, CEO van SendCloud: “De groei in e-commerce brengt grote logistieke vraagstukken met zich mee voor online retailers. Het verzendproces zorgt al gauw voor 20 tot 40 procent van de totale kosten. Daarbij eisen consumenten wereldwijd steeds meer op gebied van bezorging. De prijs van een product is niet meer het belangrijkst bij het maken van de aankoopbeslissing, het draait juist om goede service op gebied van bezorging. Hoe snel kan het product op mijn favoriete plek afgeleverd worden? Automatisering van het hele proces biedt voor zowel online retailers als consumenten de oplossing. Enerzijds doordat tijd en geld worden bespaard, anderzijds doordat het pakket sneller wordt afgeleverd.â€

Over SendCloud

Een tijdrovend en duur verzendproces heeft drie vrienden met een webshop geïnspireerd om SendCloud op te richten. De verzendtool van SendCloud helpt online retailers groeien, door het verzendproces te optimaliseren. Door de plug en play integraties met meer dan 25 shopsystemen kunnen webwinkels hun volledige verzend- en retourproces automatiseren en pakketten wereldwijd versturen. Van het combineren van verzendopties in de checkout en het verhogen van conversie, het printen van verzendlabels, het versturen van klantnotificaties tot aan het verwerken van Europese retouren. In vijf jaar tijd is SendCloud, winnaar van de Technology Fast 50 2017 met een omzetgroei van 5463%, uitgegroeid tot een van de snelst groeiende tech-bedrijven van Europa en actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

Vorig bericht Noord-Brabant hoofdleverancier halve finalisten voor onafhankelijk autobedrijf van het jaar
Volgend artikel Groen licht voor PeelPioneers: ‘Schillenboer’ haalt ruim een miljoen op

Nu op WijBrabant