AI

Google introduceert een nieuwe AI functie in Google Search

Gebruikers nu hebben makkelijk toegang tot bronnen wanneer ze de AI functie van Google gebruiken.

Google introduceert een nieuwe AI functie in Google Search

Google heeft een nieuwe functie gelanceerd binnen haar Search Generative Experience (SGE) die gebruikers directe links biedt naar webpagina’s die de basis vormen voor AI gestuurde antwoorden. Deze functie, die eerst in de VS wordt uitgerold, belooft een meer transparante en informatieve zoekervaring.

Google SGE

Google’s SGE is een AI-gedreven zoekervaring die gebruikers directe antwoorden biedt op hun vragen. Echter, tot nu toe ontbrak er een link naar de bronnen van deze antwoorden, wat vragen opriep over de betrouwbaarheid en herkomst van de informatie.

Meer transparantie en betrouwbaarheid

De nieuwe functie toont een pijl naast het AI gegeneerde antwoord van Google. Door hier op te klikken, kunnen gebruikers de relevante webpagina’s zien die hebben bijgedragen aan dat specifieke antwoord.
Eerdere tests van Google toonden drie verschillende formaten van deze functie, maar na feedback en verdere tests heeft Google gekozen voor een pijl met hierin een soort kaarten van de links die hebben bijgedragen aan het antwoord. De functie zal naast de VS ook worden gelanceerd in Japan en India, met ondersteuning voor de lokale talen daar.

Ook introduceert Google ook een spraakgestuurde zoekfunctie binnen SGE, waardoor gebruikers hun vragen kunnen inspreken en de antwoorden kunnen luisteren in plaats van ze in te typen. Dit komt vooral tegemoet aan de voorkeuren van gebruikers in Japan en India.

Emiel, eigenaar van Glorypublisher, gaf zijn mening over deze update: “Het is een fijne toevoeging. Het biedt niet alleen transparantie, maar versterkt ook het vertrouwen van gebruikers in de antwoorden die ze krijgen. Zo staat bijvoorbeeld de chatbot ChatGPT er om bekend dat ze ‘mooie’ antwoorden geven, maar niet altijd feitelijk juiste antwoorden. Door de bronnen van elke zoekopdracht te tonen zorgt dit voor meer transparantie en kan de gebruiker nog verder lezen als hij een bepaald antwoord van Google nog niet helemaal begrijpt.”

Een stap in de juiste richting

Met deze nieuwe functie streeft Google ernaar om een meer betrouwbare en transparante zoekervaring te bieden. Het is een stap voorwaarts in het combineren van de kracht van AI met de betrouwbaarheid van betrouwbare bronnen. Het zal interessant zijn om te zien hoe deze functie in de komende maanden wereldwijd wordt ontvangen en welke verdere verbeteringen Google zal doorvoeren op basis van feedback. Daarnaast zal het doen van SEO altijd lonend blijven, omdat je op Google ondanks de AI nog steeds organische bezoekers kunt ontvangen als mensen op zoek zijn naar meer informatie.

 

Vorig bericht PaludiPlants wint Agrifoodpluim met waterplanten
Volgend artikel Aanschaf tien nieuwe e-trucks toont duurzaamheidsambitie E. van Wijk Logistics

Nu op WijBrabant