Design

Graphic Matters Summer School staat in teken van Blow Up/Blow Out

Gericht op ontwerpers die professionele kennis en netwerk willen verbreden

Graphic Matters Summer School

Sfeerimpressie Summer School Talk 2022 | Foto door Rob Lipsius

Breda,
Na twee succesvolle edities vindt van 15 tot en met 24 augustus de derde editie van Graphic Matters Summer School plaats in Breda. Dit jaar geheel in het thema van Blow Up/Blow Out. Het programma bestaat o.a. uit vier masterclasses, begeleid door ontwerpers: Tools for Action, KiteLab, Damien Poulain and Steve Messam.

Dankzij steun van Keep An Eye Foundation organiseert Graphic Matters elke zomer een programma bestaande uit masterclasses, lezingen en excursies voor de jonge ontwerper. Het programma biedt ruimte voor zelfontplooiing, het verbreden van professionele vakkennis, het vergroten van een internationaal zakelijk én sociaal netwerk en het ontdekken van Breda en creatieve makers.

Actuele thema’s en vraagstukken

De Graphic Matters Summer School sluit aan bij actuele thema’s en vraagstukken uit het werkveld. Tijdens de masterclasses gaan experts uit het vak dieper op deze thematiek in en gaat een selecte groep deelnemers drie dagen op een artistieke en inventieve manier samen met hen aan de slag. Door de masterclasses simultaan en kort na elkaar te organiseren ontstaat een bijzondere groepsdynamiek. Het programma wordt aangevuld met relevante excursies naar bijzondere ambachtslieden of lezingen door experts uit aanpalende vakgebieden. Samen met studiobezoeken bij lokale ontwerpers vormt dit een unieke belevenis.

‘Blow Up/Blow Out’

Economische voor- of tegenspoed heeft invloed op kunst en vormgeving. De geschiedenis laat zien dat zware tijden kunnen leiden tot uitzinnige en overdadige vormgeving. In de vier masterclasses wordt het begrip ‘inflatie’ letterlijk als inspiratie genomen. Ontwerpers gaan aan de slag met het ontwerpen en produceren van 3-dimensionale opblaasbare objecten en vliegers.

Opblaasbare objecten, ookwel inflatables kennen een traditie als reclame object en maken de laatste decennia een opmars als kunstobject binnen de scenography van concerten, modeshows en exposities. De vlieger kent een eeuwenoude traditie als felgekleurde folkloristische uiting van hoop, voorspoed, gezondheid en geluk. Beide zijn een aantrekkelijk medium om op de huidige tijd te reflecteren.

De masterclasses vinden plaats in De Uitvindfabriek aan de Terheijdenseweg in Breda. Deze voormalige snoepfabriek is nu een evenementenlocatie voor jong en oud waar techniek, vernieuwing en duurzaamheid samenkomen.

Tickets – early bird

Graphic Matters streeft er naar om een zo divers mogelijk publiek de kans te bieden om nieuwe skills te leren, en hecht daarnaast ook grote waarde aan saamhorigheid. Deelnemers bouwen niet alleen aan hun eigen skills, maar werken ook met de andere deelnemers samen. Naast de masterclasses is er een uitgebreid randprogramma (gratis voor masterclass deelnemers).

Per masterclass zijn een vijftien plaatsen beschikbaar. Inschrijven kan t/m 2 juli. Dankzij de steun van Keep an Eye Foundation kunnen ontwerpers tegen een kleine vergoeding deelnemen aan de masterclasses. Tot en met zondag 11 juni is er een flinke early bird korting: per masterclass zijn de kosten €79,- voor studenten en €159,- voor professionals.

Programma

15 t/m 17 augustus | Masterclass van Tools for Action
15 t/m 17 augustus | Masterclass van KiteLab
22 t/m 24 augustus | Masterclass van Damien Poulain
22 t/m 24 augustus | Masterclass van Steve Messam

Inschrijven kan via de website van Graphic Matters.

Vorig bericht A27: Nachtelijke Afsluiting tussen Hank en Werkendam
Volgend artikel VDL Nedcar over op één ploegendienst

Nu op WijBrabant