Beek en DonkÂ
Deze milieu- en diervriendelijke stal is een voorbeeld voor de agrofoodsector in Brabant en wint daarom in mei de Agrofoodpluim.
Het idee voor de Familiestal is ontstaan uit kennis die al beschikbaar was bij Universiteit Wageningen en bij varkensboeren. Zo blijken varkens van nature zindelijk, zijn het echte familiedieren en ook intelligente dieren. Daarbij kunnen ze heel goed ruiken en hebben varkens eigen geluiden waarmee zij met elkaar communiceren. “Door deze bestaande kennis samen te brengen en met elkaar na te denken over hoe je varkens een prettig leven kunt bieden in een varkensstal, is het idee voor de Familiestal ontstaanâ€, vertellen Frank Wind en Tjacko Sijpkens.
Minder ammoniak en geuroverlast
Varkens vinden het belangrijk om hun hok schoon te houden. In de Familiestal bevinden zich meerdere toiletten waar de varkens hun behoeften kunnen doen. Fijn voor het varken, maar ook goed voor de omgeving. Wanneer mest en urine samenkomen, vormt zich ammoniak. Door mest en urine af te voeren kan er weinig tot geen ammoniak ontstaan en kan geuroverlast worden verminderd.
Samenwerken binnen en buiten de sector
In vijf jaar tijd is de samenwerking met verschillende partijen uitgebreid en is er een scala aan bedrijven en mensen uit de regio verbonden aan het project. Zo zijn Coppens Diervoeding, Vereijken Hooijer, Noldus en Inno+ betrokken, wordt er samengewerkt met Hendrix Genetics voor de genetica en is Dura Vermeer aangesloten als bouwpartner. Zij zorgen ervoor dat het concept met zo weinig mogelijk middelen snel kan worden opgezet.
Pionieren
De eerste Familiestal is gebouwd naast de varkensstal van de familie Bekkers in de gemeente Boekel. Ivo Bekkers zag een kans om zijn vakmanschap in te brengen bij het project, vertelt hij aan het Nieuwe Oogst. Naast de verzorging van zijn vleesvarkens, houdt hij zich dadelijk ook bezig met de dagelijkse verzorging van de 49 zeugen en de biggen. “Ik voel me een pionier en hoop echt dat het project slaagtâ€.
Onderscheidend concept
Volgens Tjacko Sijpkens hebben retailers een grote behoefte om bij consumenten een specifiek en onderscheidend concept neer te zetten. Het Familievarken is zo’n onderscheidend concept dat inspeelt op de behoefte van de markt aan de consumptie van vlees met een beter leven. Doordat Dura Vermeer de stal heeft ontwikkeld als een soort bouwpakket, dat snel kan worden opgezet, is de Familiestal eenvoudig te vermenigvuldigen. Zo kan snel worden ingespeeld op de groeiende consumentenversie. Het Familievarken wil zich onderscheiden als echt merk en duurzaam, diervriendelijk varkensvlees aantrekkelijk maken voor een breed publiek.
Bron van inspiratie
Met het bedenken van een nieuw stalconcept is het project nog niet af. Er zijn nog meer plannen, vertellen Frank Wind en Tjacko Sijpens: “In de toekomst willen we duurzaam varkensvlees voor alle consumenten beschikbaar maken en zo goed mogelijk weten te voorspellen wat een big nodig heeft. Zo krijgt het varken een goed leven en de consument een lekker en betaalbaar stukje vlees.†Daarnaast wordt er samengewerkt met hightechbedrijven om het gedrag van de varkens in de stal te analyseren. Die data wordt vervolgens gebruikt om nog beter te voorzien in de behoeften van de varkens. Een duurzame varkenshouderij met een blik op de toekomst en met kansen voor de sector én de rest van de keten. Dat verdient een Pluim!
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl