Nieuws

Investering van €100.000 voor Eindhovense onderwijsstartup CodeSkillz

De Eindhovense startup CodeSkillz heeft succesvol een eerste investeringsronde getekend.


Eindhoven
De onderwijsstartup, opgericht door TU/e alumni Glenn Bergmans, Laura Nijenhuis en Joris W. van Rijn, ontwikkelt een lesmethode in digitale geletterdheid voor het Voortgezet Onderwijs. Met de investering willen de drie founders de lesmethode afmaken en op de Nederlandse markt brengen.

Met de digitale lesmethode anticiperen de drie founders op de aanstaande curriculumwijziging, die VO-scholen aanspoort om zowel inhoud als vorm van het onderwijs te digitaliseren. Als onderdeel van de zogenaamde 21ste eeuwse vaardigheden, moeten scholen van de Minister aan de slag met zaken als Computational Thinking, ICT basisvaardigheden en Mediawijsheid.

In het nieuwe curriculum, dat eind dit jaar aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd, worden digitale vaardigheden een integraal onderdeel van het Nederlandse onderwijs. “Hoog tijd!†vindt Glenn Bergmans, “tot op heden werd deze stof alleen onderwezen met workshops en buitenschoolse activiteiten, maar werken met computers is in deze tijd een basisvaardigheid, net als wiskunde en topologie.â€

Over vijf maanden moet de digitale lesmethode klaar zijn om te gebruiken door scholen. Dit plan is opgesteld samen met investeerders Erwin van den Bosch, Henk Cloudt en Hen Snackers, die naast de financiering ook advies over de bedrijfsvoering geven aan de oprichters. Hen Snackers: “Wij geloven in de maatschappelijke impact van ICT onderwijs passend bij de huidige tijd én generatie. CodeSkillz biedt het platform om hier succesvol invulling aan te geven. Wij verheugen ons om hier een bijdrage aan te mogen leveren.â€

Leerlabs

Eerder al kreeg de startup een zeer gunstige lening van Simac Techniek N.V. om daarmee de markt te verkennen en een proof-of-concept op te zetten. CodeSkillz heeft dit geld gebruikt om de eerste twee hoofdstukken te ontwikkelen en daarmee leerlabs te draaien op vijf scholen uit de Brainport regio: Frits Philips Lyceum-Mavo, Sint Joriscollege, Helder havo/vwo, 2College Ruivenmavo en het van Maerlantlyceum.

“Docenten zijn erg enthousiast over de lesmethode,†aldus Bergmans: “en de leerlingen zijn ook heel gemotiveerd. Dat komt omdat we niet alleen focussen op scholieren met een Bèta mindset, maar juist ook op de alfa’s. Niet iedereen hoeft programmeur te worden, maar weten hoe een computer werkt is basiskennis voor iedereen.â€

In de toekomst wil CodeSkillz zich ontwikkelen tot een digitale uitgever, die ook digitale methodes voor andere vakken ontwikkelt. In tegenstelling tot andere digitale leeromgevingen, focust CodeSkillz zich op het ontwikkelen van een lesmethode die docenten niet vervangt, maar juist ondersteunt: “Hoewel we ervan overtuigd zijn dat er heel veel te winnen valt met een digitale transformatie, blijven we erbij dat docenten en klassikale lessen de spil zijn van goed onderwijs. Daar moeten we niets aan veranderen.â€

 

Vorig bericht T.O.M. breidt distributiecentra opnieuw uit
Volgend artikel VDL ziet omzet dalen en resultaat stijgen in eerste halfjaar van 2019

Nu op WijBrabant