Nieuws

Jumbo vernieuwt topstructuur ten behoeve van verdere groei

Jumbo Supermarkten vernieuwt haar topstructuur.


De wijziging moet ervoor zorgen dat Jumbo op een gezonde manier verder kan groeien en een ondernemende en klantgerichte onderneming blijft. Hierdoor verwacht Jumbo snel te kunnen blijven inspelen op veranderende wensen en behoeften van de consument. De aanpassing zorgt voor een duidelijkere splitsing tussen strategie en beleid enerzijds en operationele operatie anderzijds. Om dit te bewerkstelligen is voor de dagelijkse aansturing binnen de Raad van Bestuur de nieuwe functie van Chief Operating Officer (COO) gecreëerd. Cees van Vliet treedt per vandaag aan in die functie. Hij was tot 1 juli 2019 directeur Winkels en Distributie bij branchegenoot Albert Heijn. Met zijn jarenlange operationele ervaring in de retailsector is hij de juiste persoon om de strategische koers van Jumbo door te vertalen naar de dagelijkse praktijk.

Vier leden Raad van Bestuur

Met het aantreden van Cees van Vliet als COO bestaat de Raad van Bestuur van de Jumbo Groep uit vier personen.

  • Frits van Eerd blijft als Chief Executive Officer (CEO) eindverantwoordelijk voor Jumbo en is in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de strategische richting en ontwikkeling.
  • Colette Cloosterman-van Eerd is als Chief Customer Officer (CCO) verantwoordelijk voor de merk- en formule strategie van zowel Jumbo als La Place en richt zich vooral op het realiseren van de leukste boodschap voor de klant.
  • Ton van Veen blijft als Chief Financial Officer (CFO) verantwoordelijk voor Finance, Technology & Data, Franchise & Real Estate, Human Resources, Corporate Affairs en Fusies & Overnames.
  • Cees van Vliet zal zich in zijn rol als COO richten op het uitvoeren en optimaliseren van de winkeloperaties in Nederland en België, Buying & Merchandising en Supply Chain.

Wendbaar en slagvaardig

Jumbo groeit hard, in velerlei opzichten. Frits van Eerd: “Het gaat goed met Jumbo. We hebben vorige week weer klinkende groeicijfers bekend mogen maken. Wij willen deze groei graag continueren en daarvoor is een voortdurende aanpassing van de organisatie essentieelâ€. Jumbo werkt consequent aan verhoging van de efficiëntie en het in toom houden van de uitgaven, zodat het de laagsteprijsgarantie aan de klant kan blijven waarmaken. Om de snelle groei in goede banen te leiden, is Jumbo gestart met het project ‘Licence to grow’. Een verdere optimalisering van de organisatie, de invoering van een nieuwe topstructuur en nieuwe manieren van samenwerken moeten ervoor zorgen dat het bedrijf wendbaar en slagvaardig blijft.

Bruggenhoofd

Cees van Vliet (50) bekleedde sinds 1994 verschillende commerciële en operationele functies bij Albert Heijn, onder meer als directeur van de Nederlandse supermarkten en distributiecentra. Cees van Vliet was verder als bestuurder actief binnen de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen (VGL), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en Detailhandel Nederland. “Cees is een retailman in hart en nieren die veel ervaring meebrengt,†zegt Jumbo CEO Frits van Eerd. “Zijn kennis en capaciteiten zijn een ideale aanvulling op de slagkracht van onze Raad van Bestuur. Cees gaat vooral fungeren als bruggenhoofd tussen de strategische ontwikkeling van ons familiebedrijf en de dagelijkse uitvoering in de winkels. Zo zorgen we ervoor dat de ontmoeting met onze miljoenen klanten, zowel fysiek als digitaal, volledig onze aandacht houdt. Ik heb er alle vertrouwen in dat Cees hier een extra kwaliteitsimpuls aan zal geven.â€

Solide basis voor de toekomst

Komende maanden zal Jumbo verdere aanpassingen doorvoeren in de organisatie van haar hoofdkantoor in Veghel. Vast staat al wel de introductie van zogeheten Fit for Purpose teams, waarbinnen medewerkers uit verschillende portefeuilles cross-functioneel samenwerken aan een thema, onderwerp of vraagstuk. Deze integrale benadering moet leiden tot een effectievere samenwerking én meer ondernemerschap en eigenaarschap. Frits van Eerd: “Juist in een tijd waarin we erg hard groeien, moeten we zorgen voor een solide basis voor de toekomst. We willen een ondernemende, klantgerichte, slagvaardige organisatie blijven met zo min mogelijk complexiteit en bureaucratie.â€

Vorig bericht GreenFood50 neemt de activiteiten van Dutch Quinoa Group over van The Quinoa Company
Volgend artikel Ondernemers leren in de praktijk tijdens MKB Kenniscafés van Rabobank en Fontys

Nu op WijBrabant