Nieuws

Kick-off TU/e-led consortium IDEALFUEL voor de ontwikkeling van hernieuwbare maritieme brandstoffen

Het door de EU gefinancierde project is gericht op de ontwikkeling van nieuwe productiemethoden voor duurzame maritieme brandstoffen.


Veel schepen gebruiken zware stookolie die grote hoeveelheden zwavel en stikstof bevatten, wat leidt tot de uitstoot van broeikasgassen en andere schadelijke stoffen. Het TU/e-led consortium IDEALFUEL probeert dit probleem aan te pakken door nieuwe, efficiënte en goedkope methoden te ontwikkelen voor de productie van zwavelarme zware stookolie op basis van non-food biomassa op houtbasis. Het project heeft een subsidie van 5 miljoen euro ontvangen van het Horizon2020-programma van de Europese Unie en is officieel van start gegaan op vrijdag 1 mei 2020.

Schepen zijn cruciaal voor het vervoer van goederen over de hele wereld. Veel schepen varen echter op zware stookolie, oftewel heavy fuel oils (HFO’s), wat leidt tot de uitstoot van schadelijke stoffen in de wereldzeeën en de atmosfeer. Hoewel er schonere brandstoffen beschikbaar zijn, kiezen veel bedrijven voor HFO’s vanwege de lage kosten. HFO’s zijn echter verboden in de nationale wateren van veel landen. Daarnaast probeert de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) het gebruik ervan in de Arctische wateren te verbieden. Vanwege de zorgen over het milieu en de nationale en internationale regelgeving omtrent HFO’s is er grote behoefte aan goedkope, schonere en hernieuwbare alternatieven voor HFO’s in de maritieme industrie. Dit is het probleem dat het IDEALFUEL-consortium zal aanpakken.

LIGNINE IS DE SLEUTEL

IDEALFUEL streeft ernaar methoden te ontwikkelen om houtachtige materialen zoals zaagsel en houtsnippers om te zetten in hernieuwbare scheepsbrandstoffen. Hun aanpak draait om de omzetting van lignine – het polymeer dat zich in de structuurmaterialen van planten en bomen bevindt – uit droge plantenmassa (ook wel bekend als lignocellulose-biomassa) in hernieuwbare brandstoffen. Dr. Roy Hermanns (Werktuigbouwkunde, TU/e) leidt het project van 11 deelnemers uit Nederland, Duitsland, Zwitserland en Spanje.

Om hun doel te bereiken is IDEALFUEL van plan om een efficiënt en goedkoop chemisch proces van twee stappen te ontwikkelen. In de eerste stap wordt lignine uit lignocellulose-biomassa gewonnen, in de vorm van ruwe lignineolie oftewel Crude Lignin Oil (CLO). Het product hiervan is een vast cellulose-materiaal dat kan worden gebruikt in de papierindustrie of zelfs kan worden omgezet in ethanol. In de tweede stap wordt de CLO geraffineerd en omgezet in een zware stookolie genaamd Biogenic Heavy Fuel (Bio-HFO) die ofwel puur ofwel in een brandstofmengsel met traditionele fossiele brandstoffen kan worden gebruikt in de motoren van de maritieme wereldvloot.

UITGEBREIDE SAMENWERKING

IDEALFUEL is een brede samenwerking die zorg draagt voor de volledige waardeketen van CLO, van de productie tot de eindgebruiker. IDEALFUEL wordt gecoördineerd door de TU/e en bevat deelnemers uit vier EU-landen. De deelnemers zijn Vertoro B.V. (NL), Tec4Fuels GmbH (DE), BLOOM Biorenewables Sarl (CH), Uniresearch B.V. (NL), Winterthur Gas & Diesel Ltd. (CH), SeaNRG (NL), thyssenkrupp Marine Systems GmbH (DE), OWI Oel-Waerme-Institut GmbH (DE), Agenica Estatal Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (ES) en Varo Energy Netherlands B.V. (NL).

Dit project is gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie in het kader van subsidieovereenkomst nr. 883753.

Vorig bericht Provincie steunt stalinnovaties voor vleeskalveren, varkens en melkvee
Volgend artikel Johan Geeroms is benoemd tot Risk Director bij Euler Hermes Nederland

Nu op WijBrabant