De workation, waarbij zzp’ers werk en vakantie combineren, wordt steeds populairder. Volgens nieuw onderzoek van Knab kiest dit jaar 41% van de zelfstandigen voor deze flexibele werkvorm. Twee jaar geleden was dat nog 33%. Vooral startende ondernemers zien de voordelen: de helft combineert werk en vakantie. Hoewel deze trend bijdraagt aan een betere werk-privébalans, laat de financiële planning ervan vaak te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van zzp-bank Knab onder ruim 1.000 zzp’ers.
Workation: Een nieuwe favoriet onder zzp’ers
Workations bieden zzp’ers de mogelijkheid om vanuit een inspirerende omgeving te werken en tegelijk te genieten van ontspanning. Het onderzoek van Knab wijst meerdere oorzaken aan voor de populariteit van de workation.
Redenen voor een workation
90% van alle zzp’ers gaat in 2024 op vakantie, gemiddeld drie weken. 27% van de zzp’ers zegt te druk te zijn om (langer) te gaan. 20% geeft aan tijdens hun vakantie vaker te werken dan ze willen en 10% gaat niet (langer) op vakantie, omdat ze bang zijn zo werk mis te lopen. Tegelijkertijd vindt 85% het wel belangrijk voor hun mentale fitheid om op vakantie te gaan. Een workation lijkt dus de ideale oplossing. Vooral onder starters is de workation populair. De helft van de ondernemers die korter dan een jaar ondernemen plant er eentje. Zij zijn vaak druk bezig met het opbouwen van hun bedrijf en netwerk, maar willen zo toch even de dagelijkse sleur doorbreken.
Financiële voorbereiding ontbreekt
Uit het onderzoek van Knab blijkt wel dat de het financieel plannen van de vakantie en/of workation er bij de meeste zzp’ers bij in schiet. Slechts 30% verwerkt vakantiekosten in hun (uur)tarief en 27% zet periodiek geld opzij voor hun vakantie. Oskar Barendse, Financieel Expert bij Knab, legt uit: “We zien dat vooral de jonge ondernemers hun vakantie financieel veel beter kunnen plannen. En dat begint bij het verwerken van je vakantiekosten in je uurtarief. Reken je nu standaard € 70 per uur? Maak er € 75 van en zet vervolgens elke maand 7% van je zakelijke inkomsten opzij op een aparte spaarrekening. Zo maak je je vakantie financieel mogelijk en heb je waarschijnlijk meer financiële ruimte om op je vakantie echt zorgeloos te genieten.”
Populariteit verschilt per sector
Het onderzoek laat zien dat de populariteit van de workation per sector flink verschilt. In de sector Media & Communicatie – waar je veel journalisten, marketeers en communicatiespecialisten vindt – is de workation het populairst. Maar liefst 53% heeft er eentje gepland in 2024. Dat komt voornamelijk doordat de aard van hun werk zich er goed voor leent. Al speelt werkaanbod ook een rol. Zo kunnen zzp’ers in de IT hun werk meestal prima vanaf een vakantieadres doen, maar plant ‘slechts’ 22% een workation. Dat is het laagste percentage van alle sectoren. Vermoedelijk speelt mee dat maar 19% zich weleens zorgen maakt of ze voldoende opdrachten hebben. In de media & communicatiesector heeft maar liefst 45% die zorg. Voor IT’ers is de nood om werk en vakantie te combineren dus minder groot. Zij kiezen vaker voor een reguliere vakantie.
Vakantie essentieel voor mentale fitheid
Knabs onderzoek laat duidelijk zien hoe belangrijk vakantie is voor de mentale fitheid van zzp’ers. Maar liefst 85% van de ondervraagden geeft aan dat vakantie noodzakelijk is om mentaal gezond te blijven. Dit benadrukt hoe cruciaal het is om een goede balans te vinden tussen werk en rust.
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl