Nieuwe afspraken zorgen voor betere leefbaarheid en doorstroming rondom snelwegen en kunnen helpen om woningbouw rondom stations in Brabantse steden mogelijk te maken. Zo nemen Rijk en regio komend jaar besluiten over toekomstbestendige treinstations in Eindhoven en ’s-Hertogenbosch. En starten in Roosendaal en Oss nieuwe onderzoeken naar de verbetering van de stationsomgeving.
Multimodale bereikbaarheid
Tijdens het Bestuurlijk Overleg Meerjarenplanning Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) in Den Haag zijn afspraken gemaakt over investeringen in multimodale bereikbaarheid voor de komende jaren. “Brabant is vorig jaar zwaar getroffen door gepauzeerde rijksprojecten,” aldus gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Het is positief dat Den Haag nu helpt de impact hiervan te verzachten. Restbudgetten van de A2, A58 en A67 zetten we in om snelwegaansluitingen te verbeteren, sluipverkeer te beperken en gedragsverandering te bevorderen.”
Restbudgetten
Voor een breed mobiliteitspakket voor de A2 Deil-Vught heeft Den Haag 54 miljoen euro toegezegd. Dat bedrag komt bovenop de 54 miljoen euro die de regio’s Noord-Brabant en Gelderland eerder al toezegden. Met dat werkbudget van 108 miljoen euro kan men aan de slag om de overlast voor omwonenden te beperken, de veiligheid te vergroten en de doorstroming op het lokale wegennet te verbeteren. Voor de gepauzeerde delen van de A58 heeft het Rijk een vergelijkbaar pakket van 23 miljoen euro toegezegd. Voor de A67 is afgesproken om voor het resterende restbudget van 21 miljoen euro een pakket maatregelen uit te werken.
Korte Termijn Maatregelen
In Den Haag zijn verder afspraken gemaakt over de financiële verdeling tussen Rijk en regio in de eerder gesloten Brainport- en Beethovendeal. Er is voor 200 miljoen euro een pakket Korte Termijn Maatregelen vastgesteld, gericht op onder meer fiets, OV en hubs. Rijk en regio willen volgend jaar een besluit nemen over de multimodale knoop Eindhoven Centraal. Het gaat daarbij niet alleen om een nieuw busstation maar ook over belangrijke keuzes rondom het spoor. Daarnaast is gestart met de MIRT-verkenning naar het verbeteren van de A2/N2 en de Brainportlijn.
Bosch Centraal
Als het gaat om het treinstation ’s-Hertogenbosch hebben Rijk en regio afgesproken om begin 2025 tot een voorkeursalternatief te komen, inclusief een sluitende financieringsstrategie. De huidige varianten zijn niet haalbaar binnen het budget. Het Rijk kijkt onder meer naar de 2,5 miljard euro die beschikbaar is voor woningbouw en mobiliteit. Verder heeft het Rijk groen licht gegeven voor een quick scan naar de aanpak van de spoorbarrière in Oss, in samenhang met de verstedelijking in het gebied ‘Oss Centraal’, gelegen tussen de twee treinstations van de stad. In Roosendaal zal een haalbaarheidsonderzoek worden uitgevoerd naar (gedeeltelijke) uitplaatsing van functies op het spooremplacement in Roosendaal ten behoeve van de verstedelijking.
Snelfietspaden
De provincie Noord-Brabant krijgt onder voorwaarden 1,5 miljoen euro van het Rijk voor de aanleg van de snelfietsroute Eindhoven-Gemert. Het ministerie beoordeelde deze route als beste van alle snelfietsprojecten die tijdens het BO MIRT besproken werden. De provincie ontvangt ook 1,5 miljoen euro voor de snelfietsroute Helmond-Deurne.
Wilhelminakanaalproject
Daarnaast besloot de minister dat de realisatiefase van het Wilhelminakanaalproject bij Sluis II in Tilburg kan starten. Het kanaal en de sluizen worden aangepast om Brabant beter bereikbaar te maken voor grote binnenvaartschepen. Deze schepen kunnen veel meer vracht vervoeren dan vrachtwagens, waardoor er minder wegtransport nodig is, wat goed is voor het milieu en files vermindert.
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl