Retail

Jongere ondernemers uit Eindhoven met nieuw sokken concept

Sokken die niet meer afzakken

Jongere ondernemers uit Eindhoven met nieuw sokken concept

Eindhoven,
4 jonge ondernemers uit Eindhoven bedachten het volgende: een onderbroekenband aan een sneakersok, zodat de sok nooit meer afzakt. Met dit idee werden ze eerder uitgeroepen tot beste studentenonderneming van Nederland. 

Niels Fickinger, Jari van den Broek, Harris van Eijk en Willem Moeskops startten al met ondernemen tijdens hun opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement bij Fontys Hogescholen. Ze wilden een oplossing bedenken voor hun grote frustratie: sneakersokken die afzakken. Maar hoe zorg je ervoor dat een sok niet meer afzakt? Heel wat prototypes verder en ze hadden dé oplossing. Harris: “Met hulp van mijn oma maakten we een aantal prototypes. We probeerden van alles. Op een gegeven moment dachten we: wat nou als we een onderbroekenband bevestigen aan een sok? Zo gezegd, zo gedaan. Mijn oma ging aan de slag. We zagen direct dat het er goed uitzag én dat de sok ook echt omhoog bleef staan.” Het bedrijf van de vier jonge ondernemers was geboren en heette destijds STRAPD. Daarmee deden ze mee aan een aantal wedstrijden en wonnen onder meer de titel Student Company van het Jaar 2019 van stichting Jong Ondernemen.

Nike en Adidas toonden interesse

Sinds de start van het bedrijf hebben de vier Brabantse ondernemers niet stilgezeten. Ze hebben een patent op hun idee en stonden in de startblokken om de sokkenmarkt te veroveren. Maar helaas gooide de coronacrisis roet in het eten.  Ze benaderden de grootste sportmerken ter wereld, zoals Nike, Puma en Adidas. Of ze interesse hadden in hun idee. Willem: “De bedrijven hadden zeker interesse, maar de logistieke obstakels die erbij kwamen kijken schrikte ze af. Hierdoor leek het voor de sportmerken financieel een te groot risico om met dit nieuwe concept aan de slag te gaan. Natuurlijk is dat niet waar je op hoopt. Maar het idee en product vonden ze allemaal geweldig, dat was tof om te horen. En dat motiveerde ons enorm om door te gaan.”

Van STRAPD naar Plan-B

En die motivatie hadden ze. Ze haalden een investeerder aan boord en gingen voor een gehelerebranding. Het concept werd verder aangescherpt en de nieuwe merknaam werd Plan-B. Met deze naam vestigen zij zich op de huidige sokkenmarkt. Jari: “We zijn heel blij dat we een investeerder naast ons hebben die net zo gelooft in het product als wij. Samen gaan we de sokkenmarkt voorgoed veranderen.”

Lancering van nieuwe draagsensatie

Na een aantal jaren optimaliseren en obstakels overwinnen, zijn de vier Brabanders er kaar voor. Eind mei worden hun verbeterde sneakersokken voor het eerst geleverd. “Iedereen mag onze nieuwe draagsensatie eerst gratis proberen, omdat wij ervan overtuigd zijn dat je daarna nooit meer anders wilt”, zegt Niels. Eenmaal enthousiast, kunnen klanten onder meer een abonnement nemen waarbij ze elke maand een nieuw paar sneakersokken ontvangen. Harris: “We bieden afwisselende toffe designs, zodat de sokken gemakkelijk te combineren zijn met je outfit. Maar ook die final touch geven! En de sneakers accentueren.”

Niels, Harris, Willem en Jari kijken ontzettend uit naar de lancering. “We hebben er hard voor gewerkt en willen nu eindelijk ons product tonen aan het publiek”, aldus Willem. Plan-B trapt af met een online pre-launch campagne vanaf 1 mei. Klanten kunnen dan onder meer als eerste een paar sokken kopen en tickets scoren voor de grote lancering bij Pleq Eindhoven op 21 mei. “Samen met onze eerste klanten,vrienden, familie, kennissen en een aantal influencers gaan we de start van Plan-B goed vieren. We kunnen niet wachten om de wereld op z’n kop te zetten met ons unieke concept”, zegt Niels trots.

Vorig bericht Combinatie met Heijmans realiseert transportleidingen voor Vitens
Volgend artikel CO2-compensatie voor bedrijfsleven Altena zichtbaar via veldborden

Nu op WijBrabant