coating

Unieke werkconstructie hield hinder bij verfwerkzaamheden brug beperkt

Nu het schilderwerk er bijna opzit, komt er ook een einde aan de inzet van deze unieke constructie

Unieke werkconstructie hield hinder beperkt

Voor de onderhoudswerkzaamheden aan de John S. Thompsonbrug maakte Gelders Staalstraal- en Schilderbedrijf (GSB) gebruik van een unieke, zelf ontworpen slim-fit-coat. Unieke werkconstructie hield hinder beperkt. Hiermee kan het bedrijf het onderhoud veilig, snel en met zo min mogelijk hinder voor het milieu, omwonenden en weggebruikers verrichten.

Nu het schilderwerk er bijna opzit, komt er ook een einde aan de inzet van deze unieke constructie.

‘Met de slim-fit-coat voor de brug in Grave bouwen we voort op de expertise in brugonderhoud die we in meer dan 40 jaar hebben opgebouwd’, vertelt Martin Broeders van GSB. Deze voor de Graafse brug op maat gemaakte constructie bestaat uit een binnen- en buitentunnel die samen telkens een brugdeel geheel omhullen. Zo ontstaat een afgesloten werkruimte waarin de vaklui alle schilder- en onderhoudswerkzaamheden kunnen uitvoeren.

Slim-fit-coat heeft zijn nut bewezen

Unieke werkconstructie hield hinder beperkt. Er waren meerdere redenen voor de keuze van deze ingenieuze constructie, die grotendeels bestaat uit hout en metaal. ‘Vergeleken met bijvoorbeeld een steiger van hout en ijzer is het gewicht van de slim-fit-coat nauwelijks belastend voor de brug, doordat we deze telkens op de steunpilaren van de brugdelen laten rusten’, verduidelijkt Broeders.

Daar was vooral de wegbeheerder blij mee, want die hoefde niet gedurende het gehele traject telkens 1 rijbaan af te sluiten om te voorkomen dat de brug te zwaar belast zou worden. De oude brug zou niet bestand zijn tegen het gewicht van het tweerichtingsverkeer én al het onderhoudsmateriaal.

Bovendien scoorde de unieke constructie van de slim-fit-coat op het gebied van veiligheid en milieu pluspunten. Dat was belangrijk omdat een klein deel van de regenboogkleurige verf van de brug chroom-6 bevat.

Het afbijten ervan moest daarom in een gecontroleerde omgeving gebeuren. ‘Het was alsof we werkten in een normale, afgesloten werkplaats, en niet hoog in de brug boven een weg. De condities voor milieumaatregelen en de aan- en afvoer van materialen in de slim-fit-coat waren ideaal.’

Demontage naast de brug

Wanneer GSB in juli 2022 alle bogen van de brug van een nieuwe verflaag heeft voorzien, is de slim-fit-coat niet meer nodig. Het bedrijf ontmantelt de constructie naast de brug.

‘We voeren alles volgens de geldende milieuregels af’, vertelt Broeders. ‘Het staal gaat naar een schroothandelaar, het hout van de binnenkant gaat naar de milieustraat. Dat is door het spuiten van de verf sterk vervuild en niet meer voor andere toepassingen bruikbaar.’ Voor sommige isolerende buitenplaten ligt wellicht wel een tweede leven in het verschiet. Enkele omwonenden hebben gevraagd of ze die na de demontage mogen gebruiken voor het isoleren van hun schuurtjes.

Vorig bericht Actief Holding officieel bestuurder van Arons Thuiszorg
Volgend artikel Uitkering Flexpoolregeling woningbouw Sint-Michielsgestel

Nu op WijBrabant