Toerisme

Breda opent nieuwe VVV-winkel Explore Breda Store

Na vier jaar heeft Breda weer een VVV-winkel: Explore Breda Store in hartje centrum

Explore Breda

Bron: Explore Breda

Na vier jaar heeft Breda weer een VVV-winkel: Explore Breda Store. Met als locatie het Stadserf in hartje centrum, pal naast de Grote Markt. Wethouder Carla Kranenborg–van Eerd en Breda Marketing-directeur Hildegard Assies verrichtten de officiële opening op 11 april door een wallPen-robot te activeren voor een AI-gegenereerde muurschildering van Breda. Ook gaven ze het startsein voor een digitaal platform, bestaande uit de nieuwe website explorebreda.com, de Explore Breda app en interactieve schermen in de store.

De Explore Breda Store is vanaf 12 april voor het publiek geopend van woensdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 11.00 uur tot 15.00 uur. De winkel is in opdracht van de gemeente Breda ontwikkeld door Breda Marketing, dat de officiële VVV-licentie in Breda heeft. Naast de bekende toeristische informatiefunctie gaat Explore Breda Store bezoekers, bewoners, studenten en ondernemers inspireren met unieke verhalen en producten uit Breda.

Punt voor informatie

Hildegard Assies licht toe: “De store vormt samen met het digitale platform de off- en online gids om de stad optimaal te beleven. Je oriënteert je thuis, gaat naar de store en ontdekt de stad zoals jij het wilt. Alles draait om het verhaal van Breda: grenzeloos, groen en gastvrij. Ons hospitality-team helpt de bezoekers verder op weg. Via digitale schermen in de Explore Breda Store, en de website en app kun je alle hotspots, winkels, horecagelegenheden en culturele activiteiten naar eigen smaak ontdekken. Met een inspirerend aanbod motiveren we bezoekers langer in Breda en omgeving te verblijven en vaker terug te komen.”

Podium voor verhalen

De store fungeert ook als podium voor samenwerkingen met creatief talent en partners uit de stad. Vijf tot zes keer per jaar krijgen lokale partijen een podium om zich te presenteren. Voor 2024 zijn al expo’s gepland van Blind Walls Gallery, Breda Stad in een Park en BredaPhoto. Hildegard: “We spelen voortdurend in op de trends en ontwikkelingen in de stad. Zo is er steeds iets nieuws te beleven in de store”. Ook kunnen Bredase partners bijeenkomsten organiseren in de inspirerende ruimte van de Explore Breda Store.

Podium voor lokale en duurzame producten

“De Explore Breda Store is misschien wel het meest duurzame informatiepunt van Nederland”, aldus Hildegard. “Je kunt er verrassende, duurzame stadsproducten kopen die zijn gemaakt of ontworpen door Bredase ontwerpers of ondernemers. Zoals T-shirts van Bunker Tattoo of een etui gemaakt bij de sociale werkplaats ONS Label Breda. Een unieke herinnering of cadeau.”

Ook bij de inrichting is van lokale materialen gebruik gemaakt. Zoals vilten wanden gemaakt van oude legeruniformen van Defensie, wandkasten van Bredase Beams (plastic afval) en zitjes van hergebruikte Bredase bomen. Het interieur bestaat uit modulaire elementen, zodat de ruimte flexibel ingericht kan worden op basis van actuele behoeften. Er is een beperkt aanbod papieren info-folders beschikbaar. Een deel van de opbrengsten gaat naar groenprojecten in Breda.

Wethouder Carla Kranenborg-van Eerd (Economie): “Met de Explore Breda Store hebben we weer een fysiek punt waar we Breda letterlijk en figuurlijk mee in de etalage kunnen zetten. Daar ben ik natuurlijk enorm blij mee want dat verdient onze prachtige, veelzijdige stad. De Explore Breda Store is ook veel meer dan alleen een punt waar we toeristen wegwijs maken. Zo geeft het ook ruimte aan Bredase ondernemers om te laten zien waar ze goed in zijn. Dat maakt het niet alleen voor bezoekers, maar ook voor onze eigen inwoners zeker de moeite waard om een bezoek aan te brengen.”

De Explore Breda Store is ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Claessens Erdmann, Soeps, Live Legends, Studio Pogo, Blooming, Noest en Gemeente Breda. Breda Gelijk heeft meegewerkt om de store inclusief in te richten. Het personeel van Explore Breda Store wordt gevormd door medewerkers van Breda Marketing, stadsambassadeurs en stagiaires van onder andere samenwerkingspartner De Rooi Pannen. Het digitale platform is ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Good News en Weekend Creative Agency, onderdeel van Handpicked. De opening en campagne zijn ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Goedzooi.

Vorig bericht 20 faillissementen in week 16 in Noord-Brabant
Volgend artikel 10 faillissementen in Noord-Brabant

Nu op WijBrabant