Retail

Bristol Te Laat met Relevante Formule

Bristol's gebrek aan vernieuwing en duurzaamheid maakt het moeilijk te overleven in een veranderende markt.

De problemen van kleding- en schoenenwinkel Bristol zijn een schoolvoorbeeld van hoe een gebrek aan visie en aanpassing aan veranderende marktomstandigheden een merk of keten fataal kunnen worden. Dat zegt retail- en merkenexpert Paul Moers in reactie op de mega-uitverkoop van Bristol om een totale leegverkoop te voorkomen.

Bristol Faalt in Vernieuwing

“Goedkoop zijn op zichzelf betekent niet dat je een overlevingskans hebt”, stelt Paul Moers in reactie op de actie van het noodlijdende Bristol. “Goedkoop zijn kan alleen werken als je een goed verhaal en een consistente strategie hebt.” Hij wijst naar succesvolle voorbeelden zoals Action en Zeeman, die met verrassende en vernieuwende concepten relevant weten te blijven. Ook H&M en Zara weten zich volgens Moers te onderscheiden door hoogwaardig design tegen lage prijzen te bieden.

Bristol heeft zich daarentegen te lang vastgehouden aan een verouderde formule, zegt Moers. “Na corona hebben er veranderingen plaatsgevonden in de winkelstraat. Bristol heeft nagelaten een positionering neer te zetten die relevant is en onderscheidend. Ik denk dat ze eenvoudigweg te laat zijn om een omslag te maken.” Stijgende kosten voor onder meer personeel, energie, huisvesting en logistieke diensten maakt de situatie voor Bristol volgens Moers nog ingewikkelder.

Bristol legt het af tegen Action, HEMA en IKEA

Daarbij roert met name China zich de laatste jaren enorm op de internationale retailmarkt. Het is Moers een doorn in het oog. “De manier waarop zij hun consumenten verleiden vind ik schandalig. Ze lokken de consument gewoon helemaal in hun systeem. En als je er eenmaal in zit, ben je echt een gevangene van dat systeem”, zegt Moers. Hij wijst op de slechte arbeidsomstandigheden en het gebrek aan duurzaamheid bij veel Chinese bedrijven. ,,Aan die duurzaamheid is ook nooit iets gebeurd bij Bristol. Kijk bijvoorbeeld naar Action, daar is alle katoen nu duurzaam en ook gewoon goedkoop. HEMA, zelfde verhaal en maakt duurzaamheid zelfs cool.”

Moers benadrukt het belang van een uniek en relevant verhaal voor elke retailformule. “Opnieuw het voorbeeld van Action: zij zijn elke dag verrassend. Ook Ikea is goedkoop, maar biedt design. En HEMA heeft een uniek design van topkwaliteit tegen een betaalbare prijs. Dit zijn allemaal formules die hun verhaal op orde hebben en zich kunnen onderscheiden.”

Donkere Wolken Boven Bristol

Voor Bristol ziet Moers weinig hoop. ,,Ze hadden veel eerder aan hun formule moeten werken. Het is zonde, want juist nu er meer winkels zijn, wordt de concurrentie heviger. Maar van deze formule kan ik echt niks maken”, aldus Moers. Vooral op het gebied van duurzaamheid heeft Bristol het laten liggen. “Het management heeft daar te veel naar binnen gekeken, zonder oog voor de veranderingen in de markt. De hele wereld is veranderd.”

De toekomst voor Bristol ziet er somber uit. Met bijna 120 zaken in België en 80 winkels in Nederland, en zo’n 500 werknemers, verkeert de keten al een poos in zwaar weer. De mega-uitverkoop moet geld binnenhalen en medewerkers voorlopig aan het werk houden, maar zonder een overnamekandidaat of een fundamentele strategische verandering, blijft de toekomst onzeker.

 

Vorig bericht Drees & Sommer en EPEA samen in Cradle to Cradle®-kantoor Eindhoven
Volgend artikel 17 faillissementen in eerste week juni in Noord-Brabant

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijBrabant