E-commerce

E-commerce in Nederland blijft groeien

Nederland heeft aandeel van 5% in totale e-commerce omzet in Europa

E-commerce in Nederland blijft groeien

Amsterdam,
De Nederlandse e-commercemarkt blijft groeien. Na de coronapiek in 2020 en 2021 en de daaropvolgende correctie, zit het online shoppen weer in de lift. Dat blijkt uit cijfers van CBRE dat Europees onderzoek heeft gedaan naar E-commerce in het post-pandemische tijdperk. Europese landen zoals Italië en Spanje zien een groter blijvend effect als gevolg van de pandemie. Zij horen bij de zes grootste e-commercemarkten in Europa, naast het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Samen zijn deze markten goed voor 72% van de totale Europese e-commerce-uitgaven. Nederland heeft een aandeel van 5% in de totale e-commerce omzet in Europa.

Terug naar verwachting

In Nederland lag e-commerce als aandeel van alle bestedingen vlak vóór de covid-19 uitbraak in 2020 op 15%. Begin 2021 piekte het aandeel op 22%. Hierna volgde een kleine daling tot 17.4% halverwege 2022, maar lag eind 2022 alweer op 18,2%. Daarmee ligt het aandeel e-commerce weer in lijn met het groeipad dat voorheen voorspeld was, namelijk 30% in 2030.

Sterk omnichannel-strategie essentieel

Ondanks de aanhoudende groei van e-commerce toonden de gegevens echter aan dat consumenten nog steeds graag de winkelstraat bezoeken. In Nederland geldt dit zelfs nog sterker dan in omringende landen zoals Duitsland en Frankrijk. Dit toont nogmaals aan dat een goede omnichannel-strategie voor retailers essentieel is. Lodewijk Buijs: “Fysieke retail heeft een enorme betekenis, veel meer dan alleen een plek om te winkelen. Het fungeert als katalysator voor de groei van e-commerce. Voor retailers zal een sterk omnichannel-aanbod van cruciaal belang zijn om een ​​evenwicht te bereiken tussen hun online en offline kanalen, aangezien de retail zichzelf opnieuw blijft uitvinden.”

E-commerce blijft belangrijk

De fysieke en online winkelomgeving versterken elkaar. De opname van distributiecentra blijft dan ook, juist voor de verspreiding van online aankopen, hoog. Jim Orsel: “We zagen dat e-commerce bedrijven aan het begin van corona flink investeerden in uitbreiding. Het afgelopen jaar en ook de eerste helft van 2023 zagen we dan ook dat zij, nadat de winkels weer open gingen, een stapje terug deden met uitbreidingen. Toch blijft e-commerce een belangrijke drijver achter de opname van logistiek vastgoed.” Dit jaar werd er ruim 1.200.000 vierkante meter logistiek opgenomen, de leegstand bedraagt landelijk nu minder dan 1,5%.

Vorig bericht Toekomstig energiesysteem in Brabant vraagt om ruimte
Volgend artikel Helmond Marketing introduceert nieuwe merkpositionering met VisitHelmond

Nu op WijBrabant