Nieuws

ING: Goede start voor e-commerce in 2020

Het nieuwe decennium begint veelbelovend voor e-commerce.


De omzet van webwinkels neemt in 2020 met 12 procent toe, verwacht ING Economisch Bureau.

Hogere koopkracht en banengroei impuls voor retailomzet

De indicatoren voor het consumentenvertrouwen zijn in de loop van 2019 redelijk constant gebleven, ondanks de voor 2020 voorziene verbetering van de koopkracht. De arbeidsmarkt blijft krap, waardoor het werkloosheidspercentage naar verwachting laag blijft (3,5%). De werkgelegenheid blijft in 2020 bovendien toenemen (+0,6%). Dit is lager dan de groei van 2% die in de laatste jaren gerealiseerd werd, maar de banengroei blijft een stimulans voor de groei van de consumptieve bestedingen (+1,7%).

Top 3 groeiers: online, woonwinkels en supermarkten

De groei van de omzet in de detailhandel blijft in 2020 naar verwachting 3%. De omzet in het food segment zal iets meer toenemen dan in non-food. Dat dit in 2019 andersom was, had vooral te maken met de btw-verhoging die de foodaankopen wat afremde. De sterkste groei vindt in 2020 online plaats. In het multichannel segment (verkoop via zowel fysieke winkel als webshop) is de groei (+20%) nog sterker dan bij de pure webshops (+12%). In fysieke winkels vindt de hoogste omzetgroei plaats in woonwinkels (+5%) en supermarkten (+3%).

Vooral supermarkten profiteren van de beter gevulde huishoudportemonnee, de groei van de bevolking en het aantal banen. Bij de speciaalzaken blijft omzet weglekken ten gunste van supermarkten. In 2020 is het effect van de btw-verhoging uitgewerkt, ontwikkelen de prijzen zich gematigder en is er meer ruimte voor volumegroei in food.

Sterke huizenmarkt stimuleert omzet woonwinkels

De omzetgroei in het segment ‘living’ blijft ook in 2020 op een hoog niveau (circa 5%) en is daarmee in de non-food retail koploper. De huizenmarkt blijft sterk en de terugval in het aantal woningtransacties blijft naar verwachting beperkt (van 218.000 naar 210.000). Woon- en doe-het-zelf winkels blijven profiteren van het verduurzamen, verfraaien en verbouwen van huizen.

Sanering winkelbestand in non-food

Voor veel non-food winkels geldt dat zij zelf ook vooral online groei realiseren. Dit heeft geleid tot een sanering van fysieke winkels in het non-food segment. Het non-food winkelbestand daalde in de periode 2010-2019 met 14%, dat zijn ruim 11.000 winkels minder. In het afgelopen decennium verdween 33% van de schoenen-, 26% van de speelgoed- en 21% van de elektronicawinkels. Het aantal supermarkten nam wel toe (+4%), terwijl het aantal webwinkels steeg van ruim 12.000 naar bijna 41.000.

Nog altijd ruim 10% omzetgroei voor webshops

De stijging van de omzet van (pure) webshops noteert nog altijd dubbele cijfers en bedraagt in 2020 ongeveer 12%. E-commerce in non-food is een volwassen markt. In categorieën als elektronica, speelgoed en fashion is online goed voor een marktaandeel van 30 tot 40%. De verwachte uitrol van Amazon.nl, de uitbreiding van bol.com met mode en de activiteiten van Google Shopping Actions stimuleren de online omzet verder. In food is de logistiek richting klant complexer en de consument conservatiever in zijn winkelgedrag. De top drie spelers (AH, Jumbo, Picnic) vergroot middels forse investeringen de voorsprong op de rest van de markt.

Vorig bericht Vleesverwerker Van Loon koopt Limburgs familiebedrijf
Volgend artikel 2,5 miljoen voor uitbreiding succesformule DEITY

Nu op WijBrabant