Nieuws

DHL opent wereldwijd tweede CityHub in Tilburg

Tilburg werd gister de tweede stad wereldwijd, waar pakketbezorger DHL Express van start is gegaan met een CityHub voor duurzame stadsdistributie.


Tilburg treedt daarmee in de voetsporen van Groningen, waar wielrenner Bauke Mollema op 13 augustus de allereerste hub opende.

De CityHub is een vestiging met winkelfunctie van waaruit vooral fietskoeriers pakketten bezorgen en afhalen. Consumenten kunnen er zendingen zelf ophalen en versturen.

Volgeladen containers

De fietsen die DHL inzet, maken gebruik van speciale centraal voorgeladen standaard containers. Deze worden al gevuld met pakketten afgeleverd op de CityHub en daar, als ware het een laadbak, geplaatst op een speciale fiets, de zogenaamde Cubicycle. Deze manier van werken past binnen de gestandaardiseerde logistieke processen van DHL. En dat is volgens de pakketbezorger een belangrijke voorwaarde voor het op lange termijn laten slagen van deze duurzame logistieke oplossing voor de last mile. Voor grotere pakketten wordt gebruik gemaakt van elektrische bestelauto’s.

Hoe werkt het CityHub concept?

Het CityHub-concept draait om een container van een kubieke meter, met het formaat van een Europallet van 80×120 cm en een hoogte van 100 cm. Deze wordt met een bestelwagen en speciale trailer of een vrachtwagen naar de stad gereden om daar op een fiets, de zogenaamde Cubicycle, gerold te worden. Dezelfde container past tevens op een Cubivan, een elektrische pickup-truck, die ingezet wordt als routes niet efficiënt per fiets bediend kunnen worden. In alle gevallen zijn de containers op regionale vestigingen voorgeladen met zendingen. De CityHub fungeert bovendien als ServicePoint voor consumenten en (e-commerce) bedrijven voor het afhalen, retourneren en verzenden van met name online bestellingen. Daarmee worden emissiereductie en efficiencyverbetering gecombineerd tot een duurzame vervoersoplossing.

Wereldwijde primeur

Groningen heeft met de CityHub een wereldwijde primeur binnen het 220 landen tellende expresnetwerk van DHL en Tilburg volgt op 20 augustus. Nederland geldt als bedenker en proeftuin voor verschillende duurzame bezorgoplossingen die wereldwijd worden ingezet. Dat past bij de aangescherpte milieudoelstelling van DHL dat marktleider wil worden in groen vervoer door in 2050 alle logistiek gerelateerde emissie tot nul te hebben teruggebracht.  Ook de CityHubs in Groningen en Tilburg dragen bij aan die doelstelling. Door het inrichten van een CityHub kunnen de laatste kilometers met de fiets gedaan worden. Iedere fiets vervangt een reguliere dieselauto wat gelijk staat aan 8 ton CO2 vermindering per jaar. In Groningen rijden drie Cubicycles en twee elektrische bestelwagens voor grotere zendingen, in Tilburg rijden straks twee Cubicycles en twee elektrische Cubivans.

Vorig bericht 6 nieuwe faillissementen in Noord-Brabant (onder meer Autobedrijf Harry Van Der Veer B.V., Johan Van Den Acker Textielfabriek B.V.)
Volgend artikel VDL Groep doorgegroeid in eerste halfjaar van 2018

Nu op WijBrabant