Marketing

Factor Tachtig versterkt met B Corp-certificering positieve impact in Brainportregio

Zesde bedrijf in Eindhoven dat zich B Corp mag noemen

Factor Tachtig B Corp-certificering

Eindhoven,
Eindhoven is een B Corp rijker. B2B-marketing- en communicatiebureau Factor Tachtig is sinds kort B Corp-gecertificeerd. Met deze certificering voegt het merkbureau waarde toe op het gebied van mens, milieu en maatschappij. Factor Tachtig is het zesde bedrijf in Eindhoven dat zich B Corp mag noemen. Met hun adviserende rol aan lokale klanten in de hightech-, IT- en bouwsector, tillen ze de positieve impact die in Brainport-Eindhoven gerealiseerd wordt, naar een nóg hoger niveau.

Het belang van ‘purpose’ in de Brainportregio

Factor Tachtig heeft een diepgaande verbintenis met de Brainportregio en met hun sterke visie hebben zij de kracht om bedrijven te transformeren. “We kiezen onze klanten zorgvuldig. Het belangrijkste voor ons is dat ze iets waardevols bijdragen aan de technologie of duurzaamheid van de regio. Samen met onze klanten gaan we op zoek naar wat ‘purpose’ precies voor hen betekent. En hoe we dat verhaal het beste naar buiten brengen, zonder dat het een loze belofte wordt”, aldus Jeroen van IJzendoorn, mede-oprichter van Factor Tachtig.

B Corp: meer dan duurzaamheid

Een B Corp is een winstgedreven organisatie die bedrijfsvoering inzet als instrument voor positieve verandering. Het B Corp-certificaat wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan belangrijke criteria, gemeten over verschillende assen. Dit omvat niet alleen de toegevoegde waarde die een bedrijf levert op gebied van milieu en maatschappij, maar het gaat ook om de organisatorische en sociale aspecten. Jeroen benadrukt dat de B Corp-certificering een logische stap is voor het bedrijf. “Zestien jaar geleden zijn we dit bedrijf gestart met de intentie om dingen anders te doen. Weg van de ‘norm’ die in de bureauwereld heerst. We willen ons richten op langetermijnrelaties en het toevoegen van waarde. Dat begint allemaal bij het maken van de juiste keuzes.”

Diversiteit, inclusie en meer

Daarin gaat Factor Tachtig verder dan enkel duurzaamheidsinitiatieven zoals het drinken van duurzame koffie en het printen op gerecycled papier. Zo koos Factor Tachtig ervoor hun bankzaken te regelen bij een B Corp-gecertificeerde partij, en ging het in 2022 met de stichting ‘Trees for All’ in zee door voor elk project dat ze doen een boom te planten. Daarnaast hecht het merkbureau ook grote waarde aan inclusie en diversiteit. In 2023 besloot het bureau een bilingual agency te worden, waarin ook 2 internationale collega’s hun thuis hebben gevonden. Jeroen voegt toe: “B Corp zijn gaat verder dan het ethisch maken van merken en samenwerken met duurzame leveranciers. Het draait om het transformeren van de wereldeconomie ten gunste van mens, maatschappij en milieu. Daarom is het ook belangrijk om actief bij te dragen aan (culturele) diversiteit, gelijkheid en inclusie.”

Toewijding aan verbetering

Een B Corp wordt iedere 3 jaar opnieuw gecertificeerd. Dat creëert extra motivatie om te blijven vernieuwen en verbeteren. “We willen met nog meer purpose-driven klanten samenwerken, en die purpose bij nog meer bestaande klanten naar boven hengelen, door ze te blijven prikkelen. Daarnaast willen we met meer B Corps samenwerken, en hopen we natuurlijk andere lokale bedrijven te inspireren om ook B Corp te worden.”

Vorig bericht Nudge in supermarkt zorgt voor +21% verkoop biologisch
Volgend artikel Mebu neemt FoldTable over en versterkt positie in festivalmarkt

Nu op WijBrabant