Nieuws

Nexwork had 20 jaar geleden een vooruitziende blik

De digitale wereld verandert razendsnel.


Nexwork

Maastricht
Vraag maar aan Nexwork. Het online bureau uit Maastricht zorgt al twintig jaar voor de verbinding tussen de continu veranderde online vragen van bedrijven en de digitale behoeftes van hun klanten. In de vierdelige serie ‘Twintig jaar Nexwork’ blikken we terug op haar bestaan, op de digitale transformatie én blikken we vooruit op de toekomst. De eerste aflevering begint bij het begin, offline aan de Universiteit van Maastricht, waar een nieuwe invalshoek eind jaren negentig leidt tot de start van een nieuw bedrijf.

Het internet. Iedereen heeft er in de jaren negentig van gehoord of er wel eens gebruik van gemaakt. Toch breekt het pas aan het einde van het decennium definitief door op het voortgezet onderwijs. Zo ook aan de Universiteit van Maastricht, waar Remco Heijnen (inmiddels New Business Director van Nexwork) op dat moment met zijn toenmalig compagnon Dave Krapels aan de bedrijfseconomische faculteit studeert.

Het tweetal specialiseert zich in marketing en organisatie middels lesstof die vooral op offline communicatie is gebaseerd. Op traditionele reclamebureaus en de oude marketinggedachte. Dat moet anders. Ze storten zich op een nieuwe discipline die volgens hen de komende jaren heel groot gaat worden: online marketing. “Er waren destijds alleen maar webbouwbureausâ€, blikt Heijnen terug. “Die bouwden een website vanuit een ICT-technische invalshoek, maar dat was niet de juiste manier. ICT is een ticket to ride, niet een ticket to heaven. Een website heeft uiteraard een stukje IT en een stukje techniek nodig, maar het hogere doel is de communicatie naar de markt toe.â€

Weegschaal

Heijnen en Krapels stappen met hun nieuwe invalshoek af op hun toenmalige professor. Die ziet er wel brood in. Sterker nog, hij gunt de twee hun eerste opdracht. Een halfjaar later is Nexwork officieel een feit. De naam is destijds zorgvuldig gekozen, vertelt mede-oprichter Heijnen. “Het is een combinatie van het next en het ex. We verloochenen niet de oude communicatie- en marketinggedachte en geloven nog zeker in offline communicatie, maar toen al was het een kwestie van tijd dat de weegschaal zou omslaan in online. Dat offline in dienst zou komen te staan van online. En dat zien we heden ten dage.â€

Krapels is vandaag de dag terug in het onderwijs. Niet als leerling, maar als leraar. Hij leidt toekomstige vakbroeders op tot online specialisten. Heijnen treft hem nog regelmatig. De professor spreekt hij ook nog. “Hij sprak tijdens een van onze afspraken de mooie woorden: jullie denken iedere keer dat jullie iets van mij kunnen leren, maar jullie zitten nu op het punt dat ik ook iets van jullie kan leren.â€

Leermoment

De millenniumwisseling vormt voor Nexwork hét ideale moment om van start te gaan. Een nieuw tijdperk breekt aan. Een tijd waarin online definitief de wereld gaat veroveren. Toch bevinden Heijnen en collega’s zich al snel in een underdogpositie. Willen ze vooruit, dan moeten ze de samenwerking opzoeken met traditionele concurrenten. Dan moeten ze de connectie maken met offline.

Lees volgende week dinsdag deel 2 van Twintig jaar Nexwork: de underdogpositie.

Vorig bericht Gemeente Eindhoven verwacht over 2020 een voordelig resultaat van 22,2 miljoen euro
Volgend artikel DAF ontvangt belangrijke prijs voor veiligheid in fabriek

Nu op WijBrabant