Nieuws

Twintig jaar Nexwork: het harmonica-effect

De digitale wereld verandert razendsnel, vraag maar aan Nexwork


© Anne Lefèvre | foto is gemaakt vóór de coronamaatregelen

Het online bureau uit Maastricht zorgt al twintig jaar voor de verbinding tussen de continu veranderde online vragen van bedrijven en de digitale behoeftes van hun klanten. Remco Heijnen (New Business Director) en Jurgen Tichelman (Managing Director) blikken in de vierdelige serie ‘Twintig jaar Nexwork’ terug op haar bestaan, op de digitale transformatie én vooruit op de toekomst. In de vierde en laatste aflevering: de groeiende dominantie van online en de begeleidende rol die Nexwork hierin hoopt te spelen.

Digitalisering is sinds het uitbreken van de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Het tempo is nauwelijks nog bij te benen, zeker wanneer bedrijven de juiste kennis niet in huis hebben. Toch zullen ook deze bedrijven met de stroom mee moeten, voorspelt Heijnen.
“Over twintig jaar praten we niet meer over de online wereld. Dan is het dé wereld. Eigenlijk is dat al zo. We shoppen bij Bol.com, stellen onze vragen aan Google. En waarom bestaat de televisie eigenlijk nog? Mijn kinderen kijken heel de dag op YouTube naar Enzo Knol. Mensen van mijn generatie kijken nog naar films op de televisie en ergeren zich over de ellenlange reclameblokken, maar de profielen van mijn kinderen worden voor adverteerders zo duidelijk dat de reclames die tijdens de video’s voorbijkomen mijn kinderen ook daadwerkelijk boeien. Je ziet een enorme verschuiving.â€

Tegengeluid

Tichelman verwacht ook dat het internet de grootste beïnvloeder van de toekomst wordt. Toch denkt hij dat er na verloop van tijd een tegengeluid zal ontstaan. “Dat is altijd zo met verschuivingen. Het is een harmonica-effect. In het begin van het internettijdperk wil je alles weten, maar nu is er zoveel informatie dat er allerlei filters worden gemaakt op basis van je gedrag en de keuzes die je maakt. Alles wordt voor je uitgekauwd. De problemen waar we online nu al tegenaan lopen zoals eenzaamheid, sociale isolatieen vervreemding, zullen in de toekomst alleen maar groter worden.â€

Ondersteuning

De digitale belangen zijn groot, zowel voor werkgever als werknemer. Om te voorkomen dat bedrijven achterop raken, wil Nexwork zich de komende jaren meer gaan profileren als begeleider in de digitale transformatie. “We zijn altijd een vertaler en verbinder geweest, maar willen nog meer dé ondersteuner worden in het formuleren van de online ambitie van een organisatie. Het blijft onze uitdaging om bedrijven de noodzaak van digitale transformatie te laten inzien. Niet zozeer het hebben van een nieuwe website, maar het zo persoonlijk mogelijk maken van je content en het zoveel mogelijk verzamelen en analyseren van je data. Dat is the way to go.â€
“Niemand weet hoe de wereld er over tien jaar uitzietâ€, vult Tichelman aan. “Geen enkel bedrijf weet dat. Men heeft het soms over de ambitie over vijf, tien, twintig jaar, maar werkt eigenlijk nog in de situatie van acht jaar geleden. Die acht jaar moet je vervolgens niet gaan inhalen, want dan blijf je achter de feiten aanlopen. We proberen organisaties daarom te laten zien dat je niet moet denken waar je naartoe gaat, maar het moet laten gebeuren en in staat moet zijn zo makkelijk mogelijk met die koers mee te varen. Daar zal Nexwork haar klanten in ondersteunen.â€

Lees HIER deel 1 uit de vierdelige serie Twintig jaar Nexwork: de vooruitziende blik.
Lees HIER deel 2 uit de vierdelige serie Twintig jaar Nexwork: de underdogpositie.
Lees HIER deel 3 uit de vierdelige serie Twintig jaar Nexwork: de cirkel.

Vorig bericht 6 faillissementen in Noord-Brabant
Volgend artikel Promiss in handen van Belgisch plussizemerk Paprika

Nu op WijBrabant