Nieuws

Nexwork bevond zich jaren in de underdogpositie

De digitale wereld verandert razendsnel.


Nexwork Maastricht

© Anne Lefèvre | foto is gemaakt vóór de coronamaatregelen

Vraag maar aan Nexwork. Het online bureau uit Maastricht zorgt al twintig jaar voor de verbinding tussen de continu veranderde online vragen van bedrijven en de digitale behoeftes van hun klanten. Remco Heijnen (New Business Director) en Jurgen Tichelman (Managing Director) blikken in de vierdelige serie ‘Twintig jaar Nexwork’ terug op haar bestaan, op de digitale transformatie én vooruit op de toekomst. In deze tweede aflevering bespreken ze de samenwerking met offline, die de basis heeft gevormd voor een succesvolle toekomst.

Nexwork kent aan het begin van dit millennium een sterke start. Het bedrijf bemachtigt met haar online specialisatie een steeds groter marktaandeel ten opzichte van haar traditionele concurrentie. Toch bevindt Nexwork zich na een paar jaar nog altijd in een underdogpositie. Klanten hebben online wensen, maar deze staan vaak onderaan het lijstje, terwijl het marketingbudget steevast aan traditionele bureaus opgaat. Het online bureau merkt dat het de verbinding moet opzoeken met offline. “Klanten hingen nog vaak vast in het oude gedachtegoedâ€, vertelt Remco Heijnen. “Wisten we die op een natuurlijke manier om te buigen, dan kregen we alsnog veel offline vragen. De connectie moest er hoe dan ook komen.â€

Specialisme

De connectie wordt in eerste instantie gemaakt met een lokaal reclamebureau. Daarna met Zandbeek Communication Group. Laatstgenoemde is in 2006 een conglomeraat van allerlei communicatiebureaus met ieder een eigen specialisme binnen het communicatievak. Heijnen: “Dat vonden wij heel interessant. Het paste precies binnen ons gedachtegoed. Een meerderheidspakket van aandelen werd verkocht aan Zandbeek Communication Group. Al hun online activiteiten liggen vanaf dat moment bij ons. Doe je bij Zandbeek iets online, dan zitten er Nexworkers achter die het faciliteren.â€

Acceptatie

Mede door de samenwerking weet Nexwork de underdogstatus definitief van zich af te schudden. Tegelijkertijd zien bedrijven steeds meer de waarde in van online marketing. “In de periode tussen 2006 en 2010 waren steeds meer organisaties bereid hun online business aan te passenâ€, vertelt Jurgen Tichelman. “De markt werd volwassen. Niet op het gebied van software of techniek, maar op het gebied van vragen. Wat komt een bezoeker eigenlijk doen op onze website? Een website werd langzaam maar zeker geaccepteerd als een middel waar je een andere boodschap kan verkondigen dan offline.â€

Weerstand

Toch hebben nog veel bedrijven hun twijfels over digitalisering, zelfs tot vandaag de dag. Logisch, vindt Tichelman. “Heb jij veertig jaar een rode trui gedragen, dan is het heel moeilijk om op je 41ste in een blauwe trui rond te lopen. Dan krijg je weerstand. Bij grote organisaties zijn de veranderingen door digitalisering ook wat ingrijpender. Mensen zitten er al langer op hun plek. Het gebeurt natuurlijk allemaal digitaal, maar uiteindelijk zitten er nog altijd mensen achter de knoppen.â€

Strategie

Nexwork heeft mede door de samenwerking met Zandbeek en de groeiende acceptatie van digitalisering de basis gelegd voor een succesvolle toekomst. Een nieuwe strategie stelt de online specialisten vanaf 2016 bovendien in staat een ander segment van klanten aan te boren—iets waar het bedrijf zelfs in de coronacrisis de vruchten van plukt.

Lees volgende week dinsdag deel 3 van Twintig jaar Nexwork: de cirkel.

Lees HIER deel 1 uit de vierdelige serie Twintig jaar Nexwork: de vooruitziende blik.

Vorig bericht Vion Boxtel investeert fors in verbeteringen geur
Volgend artikel Eindhoven Airport steunt roep om Europese bijmengverplichting duurzame vliegtuigbrandstof

Nu op WijBrabant