Nieuws

Twintig jaar Nexwork: de cirkel

De digitale wereld verandert razendsnel. Vraag maar aan Nexwork.


© Anne Lefèvre | foto is gemaakt vóór de coronamaatregelen

Nexwork, het online bureau uit Maastricht zorgt al twintig jaar voor de verbinding tussen de continu veranderde online vragen van bedrijven en de digitale behoeftes van hun klanten. Remco Heijnen (New Business Director) en Jurgen Tichelman (Managing Director) blikken in de vierdelige serie ‘Twintig jaar Nexwork’ terug op haar bestaan, op de digitale transformatie én vooruit op de toekomst. In de derde aflevering bespreken zij hoe Nexwork sinds 2016 de vruchten plukt van een nieuwe strategie—zelfs te midden van de coronacrisis.

Nexwork begint in 2000 hoofdzakelijk met het bouwen van websites. In de loop der jaren worden de online vraagstukken alsmaar inhoudelijker, uitvoeriger en complexer, terwijl de toenemende digitalisering om steeds nieuwere expertises vraagt. Het zorgt ervoor dat het online bureau haar dienstverlening steeds verder moet uitbreiden. Zo ver dat er in 2016 definitief een nieuwe strategie wordt omarmd. “De afgelopen vier jaar zijn we ons volledig gaan inzetten op de online strategiebepaling van onze klantenâ€, vertelt Heijnen. “Meer focus op strategie en vervolgens creatie en development, met daaraan toegevoegd online marketing. Dat is namelijk een oneindige loop. Hoe zorgen wij ervoor dat je met online communicatie ook daadwerkelijk conversie realiseert? Het is niet alleen een afgeleide van je online strategie, maar ook van je overall strategie.â€

Evolutie

Tichelman noemt de nieuwe strategie van Nexwork een volmaakte cirkel, gevuld met tal van specialisaties en disciplines die het bedrijf in staat stelt iedere online behoefte van de klant in te vullen. De nieuwe aanpak zorgt niet alleen voor digitale transformatie bij klanten, maar ook voor transformatie binnen Nexwork zelf. “Als online bureau heb je steeds meer disciplines nodigâ€, vertelt Heijnen. “Je kan niet alles in huis hebben, maar wel de basiskennis en -ervaring om ‘een tweede schil’ aan te sturen. Vroeger moest je een goede vormgever hebben. Vervolgens een art director, een interaction designer en tegenwoordig ux-specialisten. De evoluties stapelen zich op. Daarom vinden we het ook ontzettend belangrijk dat onze mensen de ruimte krijgen zichzelf te ontwikkelen.â€
“We hebben een volledig security team zelf opgeleidâ€, voegt Tichelman toe. “Privacy en online wetgeving behoort tot hun takenpakket—topics die steeds nadrukkelijker onder het vergrootglas liggen. We merken dat klanten vaak niet de juiste kennis hierover in huis hebben. En weten zij het niet en wij het ook niet, dan drijf je uit elkaar. Juist daarom zijn we de nieuwe strategie gaan omarmen.â€

Bevestiging

Het groeiend aantal expertises in huis zorgt voor een langere én hechtere band met de klant. Zelfs in tijden waarin het fysiek niet mogelijk is om samen aan één tafel te zitten. “Met een project ben je tussen de drie en zes maanden bezig. Daarna begint eigenlijk pas het spelletje van online marketingâ€, zegt Tichelman. “De online werkzaamheden gaan gewoon door. Mede daardoor hebben we weinig van de coronacrisis gemerkt. We zien het als een bevestiging dat we op de goede weg zijn.â€

De uitdagingen van de coronacrisis zijn dus overwonnen. Die van de toekomst moeten nog komen. De online wereld verandert namelijk razendsnel. Zo snel dat de heren verwachten dat de grens met de offline wereld niet meer zal bestaan.

Lees dinsdag 24 november het vierde en laatste deel uit de serie Twintig jaar Nexwork: Het harmonica-effect.

  • Lees HIER deel 1 uit de vierdelige serie Twintig jaar Nexwork: de vooruitziende blik.
  • Lees HIER deel 2 uit de vierdelige serie Twintig jaar Nexwork: de underdogpositie.

Vorig bericht Brainportlijn: innovatieve verbinding tussen alle Brainportcampussen
Volgend artikel 4 faillissementen in Noord-Brabant

Nu op WijBrabant